2012. november 17., szombat

Öngyógyítósdi 3: Zöldséges tervezése

Feltett szándékom, hogy a következő években öngyógyítóvá alakítom a kis zöldségesem. Eddig vetésforgót alkalmaztam, de a vegyeskultúrás rendszer nagyon meggyőzőnek tűnik. Gertrude Franck rendszere  vegyszermentes és idő- és munkaráfordítás szempontjából is takarékos  megoldás a háztáji kertművelésre. Adott tehát egy 10x20 méteres kis parcella, körben sövénnyel illetve nyugaton  szőlővel, benne néhány gyümölcsfával és egy komposztálóval. A sövények a zord szeleket szépen felfogják, a szőlő viszont átengedi a kora tavaszi és az őszi napfényt. A talaj a Duna hordaléka, foltokban hol homokos, hol agyagos. A talaj állapota a korábbi években adagolt komposzt miatt elég jó, amit sokhelyütt kiegészít az előző nyáron alkalmazott  mulcsozás. Ez és a másodvetett csemegekukorica jól kordában tartotta az egynyári gyomokat, az évelők (szulák, tarack) azonban elég nehezen voltak kezelhetők.
Az átállást megkönnyítendő, igen primitív módszerrel (a Word 2007 grafikus modulja) készítettem egy kis ültetési vázlatot az Öngyógyító kiskert c. könyvben leírtak szerint. A társításokat a család által kedvelt zöldségekre terveztem. 40 cm sortávval gondolom majd megvalósítani, mivel szűkös a hely. Az első évben a spenótköztes vetést még nem biztos, hogy bevetem, szerintem így már túl költséges lenne az átállás. Inkább megpróbálok tavasz végén spenótmagot fogni jövőre. A talaj védelme érdekében kell majd a mulcs, arra ott lesz a fűkaszálék meg a szalma. 
Vannak olyan növények, amit nagyon igénylünk, de a vegyeskultúrába talán kevéssé illeszkednek, ezek a paprika, a padlizsán és a csemegekukorica. Közös tulajdonságuk a meleg- és napfényigény, őket tehát  külön sorokba terveztem. (Így tettek a Krisna-völgyi kertészetben is.) A borsót másodvetett bokorbabbal szoktuk párosítani, ez mindig jól bevált, soha semmi baja nem volt, úgyhogy szeretném a párosítást megtartani. Ezekből a növényekből azonban sok kell, tehát lehet, hogy anyuéknál kell kérnem számukra egy kis földdarabocskát. A céklát és a tarlórépát én nem soroltam be a tavaszi fővetemények közé, mindegyik vígan megterem C soros gagyi köztesként, ezzel is lehet helyet spórolni. Helytakarékos trükk az is, hogy a szellős eperágy tövei közé fogom duggatni a hagymát, lilahagymát. Ez gombák elleni védelemül is szolgál. 
A vegyeskultiban rengeteg a saláta, azt még nem tudom, hogyan fogjuk mind megenni. Az biztos, hogy rengeteg fajtát fogok összeválogatni, és ha nem fogy a terveknek megfelelően, kapnak belőle anyu tyúkjai is. 

Ennyi szöveg után így néz ki a kész terv(kattintásra vagy CTRL++-ra nagyobb méretben is megtekinthető)
Nézzük meg kicsit részletesebben: A felső rész van nyugatra, jó délutáni napot kap. Ide jönnek a paradicsom és kísérői, valamint a kabakosok.

Ez a keleti rész, délelőtti napsütéssel. Az uborka lehet, hogy nem érzi magát majd túl jól, de meglátjuk. Ha nem jön be, áthelyezem. Azért van a végén két szomszédos C sor, mert ott a fák alatt elég árnyékos a terület és a talaja sem top, szóval ott zajlik a túlélőkiképzés. Nem érdemes oda értékes növényt ültetni.

A terv tulajdonképp kerek egész, de egy év alatt azért necces lesz teljesen bevezetni. A zöldségesben vannak olyan halódó dísznövények, mint egy hortenzia, egy hársfa, ezeket például el kell majd takarítani az útból. Izgulok, hogy megy majd a dolog. Remélem, jól. 

9 megjegyzés:

  1. Szia Hédi! Ezt jól kifundáltad. Szurkolok, hogy sikerüljön.
    A dombágyás a földkupac, vagy máshol van? A 40 cm-es sorközök a megközelités miatt van? Lehet, hogy a sárgarépa-hagyma párositás olyan távolságban már nem annyira működik.
    Várom majd a beszámolókat!
    A fővárosi olvasóidnak ajánlom, hogy Wekerlén február közepétő 10 alkalomos Öko-bio kertészet tanfolyamot inditanak, pont Gertrud Frank módszerét alkalmazva/bemutatva.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Wekerlei infó jó, de a februári kezdés nem késő kicsit? Ha valaki akkor vágna bele, nem biztos, hogy a "tananyag" mindig időben jön.

      Törlés
    2. Laci, a dombágyás a felső kép jobb felső sarkánál van, csak az már bonyolította volna a rajzot, lusta voltam rátenni. Az ábra bal oldala a dél, jobb oldala észak, és ez a zöldséges elfoglalja az egész kert déli oldalát.
      A földkupacra mindenféle gödörföldet szórunk össze (kerítést építünk, de apránként), ezt rétegezzük a komposzt közé.
      A 40 centit Gertrud néni is írta a könyvben, a répát védő hagymáknak meg úgysem szánok több szerepet, minthogy bent felejtődjenek és ősszel kiegyük mint zöldhagymát. Répalégy még sosem járt felénk, sima ágyásban is elég egészséges szokott maradni a répa.

      Törlés
  2. Szia Hédi, Laci !

    Jelentkeztem a wekerlei tanfolyamra, remélem sikerül megoldanom, hogy tudjak járni, ha esetleg érdekelnek majd a tapasztalataim, szívesen megosztom Veletek !

    Ibolya

    VálaszTörlés
  3. Szia Ibolya!

    Úgy látszik, hogy te "benfektes vagy", mert eddig még csak annyi találtam, hogy lesz. Gondoltam, hogy figyelem majd a hireket és akkor megpróbálok jelentkezni.

    VálaszTörlés
  4. Szia Laci !

    Bennfentes nem vagyok, csak wekerlei lakos aki hobbykertészkedik vidéken :). Úgy tudom előzetes felmérés volt, hogy lenne-e elég érdeklődő, de ha komolyan érdekel nem árt ha jelentkezel.
    Ezen a blogon megadott emailcímen tudsz:http://atalakulowekerle.blogspot.hu/

    Ibolya

    VálaszTörlés
  5. Hű, te már itt tartasz! Én még le sem takarítottam a kertet. Bár tél alá vetésre már készülök, meg répa-, zeller-, petrezselyem-betakarításra.
    Tavaly én is próbáltam ilyesmi tervet megalkotni, tartottam is magam egy darabig, de leginkább a megszokott, jól bevált társításokhoz ragaszkodtam, ahol aztán nem úgy keltek a növények, ahogy elmagyaráztam nekik.:) Idén megint végiggondolom a dolgot, de spenót-köztes nem lesz nálunk sem. A mulcs viszont tényleg nagyon-nagyon jó dolog. Én a gazt is szépen visszafektetem a sora mellé, mert nem elég a fű mennyisége, amit vágni szoktunk, hátulról meg nem telepítek a veteményesbe kétméteres vadnövényeket a kaszálékkal.
    Saláta helyett fűszernövények, virágok nem játszanak?

    VálaszTörlés
  6. Mit vetsz tél alá? Ilyesmit még nem nagyon próbáltam, csak borsóval.
    Igen, elég kötött a terv, kíváncsi vagyok, mennyire lehet az igényekhez igazítani.
    Körömvirág mindenhol sok kelt, szedtem is magot, büdöskét is bespejzoltam, ezek biztos lesznek közte. Borsikafű is. Évelő fűszerekből sajnos még nincs túl sok, csak 2-3 tő mindenből, de lehet, hogy ezek nyesedékéből teszek a mulcsba. Szalmahozatáson is gondolkodom még. Majd meglátjuk.
    Valami vetési szamárvezető készítésén gondolkodom, madzagból, bejelölni és kódolni az A/B/C sorok helyét.

    VálaszTörlés
  7. Maradék magokat, egy részük már le is járt, de tavasszal kikelt, úgyhogy megpróbálom a petrezselyemmel, a répával és a borsóval. Csak nagyon nedves a föld. Felkapáltam a helyüket, hátha gyorsabban szárad.
    Kőre írni, vagy kiscölöpre állított cserépre? Inkább mégse. Andrisnak jó móka lenne cserélgetni és oka lenne végigtrappolni a veteményesen:)

    VálaszTörlés