2012. november 15., csütörtök

Novemberi apró tennivalók

A zöldségesben
A dombágyásról, akármilyen kezdetleges is, már szüreteljük a madársalátát és a  spenótot. Kiváló minőségben! Vacsorára általában friss salátát eszünk, ez a novemberi házikerti luxusok netovábbja.. A dombocska délnyugati oldala a legszebb, ott a legtöbb a fény és a meleg. Szent Péter pedig megöntözte kétszer is 40-40 mm esővel. 
madársaláták és Téli vajfej magoncok
spenót, tyúkhúrral (azt nem vetettünk)

Kint van a kertben még a brokkoli, a karalábé egy része. Már felszedtem a sárgarépát, ritka gyatra a termés. Az új-zélandi spenótot is bemenekítettem, három-négy étkezésre valót lehetett leszedni róla még most a napokban. Kint marad télire, egy kis lombtakarással a zellerlevél, petrezselyem . A rukkola is küzd még, vagy a fagy eszi meg, vagy mi. Tavaly majdnem december közepéig bírta! Le kell bontani még a bab és paradicsom futtató alkalmatosságait még az ásás előtt. 

Fagyvédelem
Összegereblyéztük a faleveleket és jól betakargattuk a virágágyásokat. Alatta pihen a sok ákcijós tulipánhagyma.

A fügebokrom magkapta a nemrég leszedett őszi csemegekukorica kóróját nagykabátnak.

Virágágyás: áttervezés
Jól elterjedt a nyuszifül, a kiásott részeiből íves-kanyargós ágyásszegélyt készítettem a virágágyás és a fű közti részekre, hogy a gyep ne nőjön be az ágyásokba. Kicsit meg is nagyítottam az ágyásokat, mert idén nem volt nagy a virágpompa, túl kevés szerepet hagytam az egynyáriaknak. Jövőre így már lesz elegendő hely a palántaneveléshez. 

A rózsák közé évelő sarjadékhagymát is ültettem gombariasztónak és csemegének.

Ellátmány
Anyu vett új tojótyúkokat. Nekik hordjuk a brokkoli- meg karalábéleveleket. Az óltakarítást Jani vállalta, ezért kaptunk egypár talicska nem túl érett tyúkganét. Ez a cucc most  egy kupacban érik. Jövőre lesz felhasználásra kész. 

Etetjük a madarakat, szotyi, cinkegolyó a menü. Szényinkék és kékcinkék jönnek az etetőre. A varjak jó sok diót hoznak, ezt is feltörjük nekik. Hallottam egy tuti tippet arról, hogyan lehet a varjúültette magoncok közül a jó diófána valót kiválasztani: rövid, zömök legyen, a töve erős, a levele pedig széles, mert a levél szélessége általában nagy termésmérettel párosul. (Mondjuk nekem a minőségi oltványdió nagyon bejött, de hátha valakinek hasznos.)

Átválogattuk a betárolt gyümölcsöket, mert a garázsban nagyon romlásnak indultak Elég nagy volt a veszteség, jövőre nem szabad sajnálni a fáradságot a hámozott-kockázott gyümölcsök aszalásától. 

Ültetés, tervezés
Vásároltunk 8 tő Fertődi zamatos málnát és 3 Rikőt. Ezeket a meglévő bogyósokkal együtt egy nagy ágyásba rendeztük a (leendő) kerítés mentén. Ezek a növények mind kéregmulcsot fognak kapni. Már csak a szeder és esetleg egy-két egres hiányzik a kollekcióból. 





8 megjegyzés:

  1. Mintha csak a mi kertünkről írnál.:) Legalábbis csemegézés ügyben. A többi az nekünk még parkolópályán van, a répa is a földben, füge mellé készítve a kukoricaszár, de még a tököket is kint veri az eső a raklapokon. Ti ásni is fogtok? Nálunk az tavaly és azelőtt is elmaradt, sőt a letakarítás is.

    VálaszTörlés
  2. Meli, sokszor bizony egy srófra jár az agyunk és a kapánk. Irigyeltelek az októberi kincsekért, nálunk akkor a nyári növényeket már rég tönkretette a fagy. Ásás: Szerintem tavasszal Jani megdolgozza a rotakapával és annyi.

    VálaszTörlés
  3. Szia Hédi !

    Évelő sarjadékhagymát hol lehet beszerezni ? Kerékrépa termesztésével mi a tapasztalatod, mire használjátok? Én csak nyersen ettem, meg próbáltam levesbe, de az nem ízlett. felétek van ennek hagyománya ?

    Ibolya

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sarjadékhagymám anyóstól van, ha írsz (szutshedi(kukac)gmail(pont)com)esetleg tudok küldeni párat. A tarlórépát idén akarom kipróbálni, nem nagyon ültettem még, őrségi főzős műsorban láttam egy jó kis zöldséglevest meg savanyúságot készíteni belőle. Változatosság kedvéért csak.

      Törlés
    2. Utána olvastam a neten a sarjadék hagymának, és két fő fajta van, az egyik kis hagymaféléket hoz a tetején a másik maggal szaporodik. Láttam magot árulni, szerintem ez az utóbbi fajta, szóval azt akkor tudok "termelni" ,viszont ha ilyen kishagymákat hozó fájtája van az anyósodnak az érdekel akkor írok az email címedre.
      Én is tervezem a tarlórépát, retek helyett. Nekem nyersen nagyon hasonlított az íze.

      Törlés
    3. Nekem a kishagymás fajta van, de egyébként is jól vastagszik, gyarapodik. A magszárát ki szoktam törni és nyáron is ettük a zöldjét. Írjál, küldök.

      Törlés
  4. Tudod az ásást azért kérdezem, mert nagyon megoszlanak a vélemények róla, és az öngyógyítóban nem is mondogatják, hogy feltétlenül.... Mi eddig nem csináltuk, csak az új területek betörésekor, ha gyep helyére ültettünk. De ezek szerint ti sem gyakoroljátok. Csak, séta közben, mikor látom a felásott kerteket, mindig elgondolkodom rajta, hogy akkor melyik tábornak van nagyobb igaza:) ÉS, hogy én melyikbe akarok tartozni. Eddig nem tudtam eldönteni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ez egy hitvita. Gyakorlati szemmel szerintem működik így is úgy is, csináltuk mindkétféleképp és nem volt nagy különbség. Te mit gondolsz?

      Törlés