2010. április 19., hétfő

Kakaós –narancsos-diós piskótatorta

Ezt a piskótát már többször is elkészítettem, de egy kicsit mindig variáltam rajta, mivel a végtermék állagában vagy ízvilágában általában találtam valamit, ami némi továbbfejlesztésre szorult. Így elhatároztam, hogy az eddigi tapasztalatok alapján véglegesítem a receptet. A családi meó egyöntetű véleménye alapján a süti igen jól sikeredett, így a piskóta receptjét a részletesen leírom úgy, hogy kezdő szakácsok – amilyen én is vagyok – számára is elkészíthető legyen.
Hozzávalók:
6db tojás,
1 bögre darált dió,
2 db narancs leve, és reszelt héja,
2 ek kakaópor (min20%-os)
6 ek liszt,
6 ek porcukor,
1 késhegyni sütőpor. (1/4 zacskó)
Elkészítése:
  1. Bekapcsolom a sütőt 175 fokosra állítva.
  2. Lereszelem a narancsok héját, és kifacsarom a levét, majd összekeverem egy kis tálban.
  3. A narancslébe belekeverem a kakaóport, és csomómentesen elkeverem.
  4. A kakaós narancslébe belekeverem a darált diót, és jól összekeverem. Fontos hogy az így kapott massza viszkozitása (sűrűsége) közel azonos legyen a cukorral felvert tojássárgája sűrűségével. Ha nagyon sűrű, narancslével hígítom, ha híg, darált dióval sűrítem.
  5. A 6 db tojást szétválasztom.
  6. Kevés étolajjal ecsettel kikenem a szilikon sütőformát, vagy a gáztepsibe sütőpapírt helyezek, és a sütőpapírt kenem meg kevés olajjal.
  7. A tojásfehérjét felverem kemény habbá 2 ek porcukorral. A cukrot kb. 1 perc keverés után adom hozzá.
  8. A tojássárgáját 4 ek cukorral felverem (kb. 3 perc gépi keverés)
  9. A felvert sárgájával azonos sűrűségűre kikevert narancsos-kakaós-diós masszát hozzáadom a felvert tojássárgájához, és géppel 3-5 másodpercig keverem. Ez az összekeveréshez elég, de nem rázza ki a masszából a levegőt.
  10. A felvert fehérjéhez 3 részletben hozzáadom a tojássárgájából készített masszát úgy, hogy a felvert fehérje tetejére rászitálom a lisztet (3 részletben, a lisztbe belekeverve a sütőport), majd a lisztre egyenletesen ráöntöm a sárgájás masszát, és elkeverem evőkanállal.
  11. A kész piskótamasszát egyenletesen elterítve a tepsibe öntöm, mad 175 fokos előmelegített sütőben 30-35 percig sütöm.

Töltelék:
Anyukámtól kaptunk nagyon finom narancslekvárt, aminek el fogom kérni a receptjét, és később, ha megint olcsó lesz a narancs, saját magam is megpróbálkozok vele. 1dl narancslekvárból és 2 dl Ági által főzött baracklekvárból, valamint 3cl rumból készítettem el a tölteléket. Ezeket összekevertem, kicsit (kb. 60-70 fokra) megmelegítettem, majd kihűlés után a (2 egymástól 16mm távolságra lévő párhuzamos metszősíkkal) 3 egyenlő vastagságú rétegre vágott tortalapokra kentem.
(Kérdés: Milyen magas volt a torta, ha 25cm átmérőjű volt és a lekvárkrém 2/3 részét beitta a piskóta? Minden hozzávaló fajsúlya a számításnál egyenlő a vízével. )
A torta tetejére 125g étcsokiból, 3dkg vajból,és 2 ek étolajból gőz fölött kikeverve csokimázat készítettem, ami szépen befedte a tortát.

8 megjegyzés:

  1. Számításaim szerint 28 mm magas volt (amihez képest elég soknak tűnik az a 16 mm a két párhuzamos sík között).
    Szintén zenész? Én matek-kémia szakon végeztem, bár most alighanem egy mat-fiz-essel állok szemben :)
    Bár azt kétlem, hogy a lekvárkrém és a víz sűrűsége megegyezik, főleg egy házilag eltett lekvárnál (még ha egy kis rummal van is higítva) :)

    VálaszTörlés
  2. A torta piskótáinak elméleti magassága: 3*16mm=48mm
    A töltelék elméleti térfogata:
    1+2+0,3=3,3dl, amiből 1,1dl nem ivódott be, tehát ez adja majd a krém elméleti magasságát. Ennél persze többet felszívott a piskóta, de a 3,3 jól osztható 3-mal:-)
    A csokibevonat is a torta része, amelyhez 125g=1,25dl csoki, 3dkg=0,3dl vaj, és 2x1,5cl=0,3dl(nagyjából ennyi az evőkanál térfogata), tehát összesen: 1,85dl a csokikrém térfogata.
    A torta átmérője 25cm=>R=1,25dm,
    így a felülete: 1,25*1,25*3,14=4,90625dm2
    A krém és a csoki együttes térfogata:
    V=1,1+1,85=2,95dl=0,295dm3
    A krém és a csoki együttes magassága:
    M=V/A=0,295/4,90625 = 0,06013dm=6mm
    Így a torta teljes magassága:
    48+6=54mm!!!
    Majdnem én is elszámoltam magam, de szerencsére Hédi éppen most tanítja a gyógypedagóiai általános iskolában a gyerekeknek mértékváltást, így kijavította a mérnöki számításomat:-)

    VálaszTörlés
  3. Ez nem ér!!!
    Azt kérdezted (még a csoki előtt), milyen magas VOLT a torta? Ez azt jelenti (na szerintem), hogy a lekvár bekenése előtt. Én így számoltam, vagyis azt számoltam ki, hogy milyen magas henger szívja be a 2,2 dl lekvárt.
    Tanár úr, én készültem!!!

    VálaszTörlés
  4. Bocsi, a kérdést valóban lehetett kétféleképpen is értelmezni. Én a saját megoldásomra gondoltam:-)

    VálaszTörlés
  5. Jaj, de én is elszámoltam!! Nem a kör területét, hanem a kerületét számoltam ki! Na, szépen vagyok!!

    VálaszTörlés
  6. Egyre több a vizsgakérdés a blogon, kezdek stresszelni! :-)

    A torta gyönyörű és kérdés: jó-e az észrevételem, hogy minden sütiben van valamilyen alkohol? Asszem nem mindegyikben rum vold, de volt valami. :-)

    Gyönyörű lett amúgy, gratulálok!

    VálaszTörlés
  7. hát, ez nagyon durva, így kedd délelőtt. a torta is, meg ez a sok szám, egyik sem éhgyomorra való:)
    a leírás, meg professzionális:)
    gratulálok:)

    VálaszTörlés
  8. Hát ez részben az én saram is, mert én biztattam fel Janit, hogy ilyen modorban írjon. Akkorákat kacagtam a vízszintes metszősíkon és társain! De ez a feladvány tényleg nem semmi, erre nem gondoltam... Még jó, hogy nem mondjuk a torta által kiszorított víz súlyát számoltatja ki... :-)

    VálaszTörlés