2010. február 4., csütörtök

Palántadőlés megelőzése gyógy- és fűszernövényekkel

Aki már foglalkozott otthoni palántaneveléssel, biztos, hogy találkozott a palántadőlés jelenségével. Ez nem más, mint egyfajta gomba- vagy baktériumos fertőzés. A frissen kikelt, szikleveles növényke többé-kevésbé épnek látszik, de valójában már egyáltalán nincs gyökere: a fertőzés hatására a gyökérnyaktól lefelé a növényke elfeketedett, elfolyósodott. Gyakran csak akkor vesszük észre a bajt, amikor locsolunk vagy valamiért megérintjük a kis növénykéket: az öntözővíz határára a kis palánták eldőlnek vagy sziklevelestől a kezünkben maradnak. A közelmúlt kertészeti tanácsadó könyveiennek megelőzésére különféle gombaölő vegyszereket ajánlottak, amelyekkel vagy csávázni kellett a magokat, vagy a talajt bőségesen belocsolva fertőtleníteni.
Mivel csak néhány tíz palántára lesz szükségem, amelyeket a lakásban nevelek a kiültetésig, és a továbbiakban is vegyszermentesen kívánom termésérlelésre bírni, érthető, hogy nem akarok kémiai arzenálra költeni, főleg nem ebben a fázisban. Korábban egyszerűen elkároltam az így elpusztult palántákat, -ez sem biztos, hogy rossz döntés-  idén azonban találtam egy sokkal inkább környezetbarát védekezési megoldást.

A régi időkben a növények megvédésére megvoltak a megfelelő módszerek, ezek azonban mára feledésbe merültek. A védekezésre még a magok elvetése előtt sor került, a védekezés eszközei pedig a magfürdők voltak. A magfürdetéshez felhasznált anyagok a magot környező talajban fejették ki hatásukat, gátolták a káros mikroorganizmusok szaporodását. A különböző növények, növénycsaládok magjainak más-más fürdő dukált.Magfürdetésre a következő anyagok főzeteit, oldatait, keverékei használták fel: kovászos fürdő - a kissé elöregedett vetőmagok felélesztésére (otthon kenyeret sütők, hajrá!), tej,  marhatrágya, fűszernövények: torma, fokhagyma, gyógynövények: macskagökér, kamilla, cickafark, csalán és tölgyfakéreg. 

Készítettem egy áttekintő táblázatot, hogy melyik zöldségfélének mi a legmegfelelőbb.
Zöldségféle, kerti növény
Magfürdőre javasolt anyag és elkészítés
Áztatás ideje
Kabakosok: uborka, tök, dinnye, stb.

Tej, tejsavó


Pillangósvirágúak: borsó, babfélék
Kamillatea (2 tk. szárított virág 1 bögre vízzel leforrázva) 

10-12 óra
Hagymafélék (vöröshagyma, póré, metélőhagyma)
Macskagyökér
(2 tk. szárított gyökér 1 bögre vízzel leforrázva)
10-12 óra
Burgonyafélék: paradicsom, paprika, Physalis

Macskagyökér

(2 tk. szárított gyökér 1 bögre vízzel leforrázva
10-12 óra
A keresztesvirágúak kivételével minden növénynek
Torma (100 g reszelt torma langyos forralt vagy esővízben 1-3 órát áztatva)
A magok áztatás ideje: 1 nap
Paradicsom, uborka, rézvirág, szarkaláb, körömvirág.

A pillangósok, káposzta- és retekfélék nem kedvelik!
Fokhagyma (A tormához hasonlóan elkésztve)
A magok áztatás ideje: 1 nap
Minden növénynek
Mezei zsurló forrázata
A magok áztatás ideje: 1 nap


A felsoroltak közül a fokhagyma és a torma az, ami nálam majd "játszik", erről részletes beszámoló jön nemsokára. 

Ezeknek az információknak ez a könyv a forrása, de nemcsak a palántanevelésről, hanem rengeteg egyéb hagyományos és környezetkímélő kerti praktikáról is olvshatunk benne. Figyelmetekbe ajánlok még egy blogot, bár biztos, hogy sokan ismeritek, ez Pepigabi Kertészet anno blogja, amelynek kapcsolódó posztját itt olvashatjátok.

Végül egy kis angol nyelvgyakorlás és játék, egy tesztet kell kitölteni a képre kattintás után.  számoma szórakoztató volt: Te milyen virág vagy?

Kiderült, én kannavirág vagyok. Szépen nőnék a saját kertemben:-)
Aki kipróbálta, léccilécci számoljon be, milyen virág lenne!

I am a
Canna

15 megjegyzés:

  1. Ez nagyon érdekes, és főleg egyszerű!

    VálaszTörlés
  2. Torma, fokhagyma szerintem nagyon sok helyen van otthon, ezt a kettőt mindenképp kipróbálom. Már melegszik a föld a szobaablakban a paprikának, paradicsomnak.

    VálaszTörlés
  3. Ti már nagyon be vagytok indulva, mintha éreznétek a tavaszt. Én semmit nem merek egyenlőre ültetni,nálunk még nagy a hó, a növényteleltetőmben is sötét van, a hó áll a tetőn és az üvegablakon.Meg is sínylik szegénykék a fényhiányt.A párom ugyan le akarta szedni a havat a teleltető tetejéről, de nem engedtem, az előző háztulajdonos bácsi pont így halt meg :-( Majd leolvad....
    Az írás különben nagyon jó. Én minden magot kivétel nélkül ültetés előtt áztatok, sokkal nagyobb százalékban kelnek ki, ezt figyeltem meg.
    Én is ma elkezdem a februári cikkeket felpakolászni.

    VálaszTörlés
  4. Az angolhoz segítséget kellett hívnom, de én is kanna virág lennék!

    VálaszTörlés
  5. Én Echinacea vagyok. Amennyit egész télen iszogattam, azután nem is csoda hogy azzá váltam :-))

    VálaszTörlés
  6. De jó ötletek. Idei terv a paradicsom, és fel sem merült bennem, hogy a magokat elő kell készíteni, de feltétlenül fogom.
    Macskagyökeret hol keressek?

    És megcsináltam a tesztet. A tátika jött ki, komolyan :)

    VálaszTörlés
  7. Én is táti lettem.
    A palántadőlésről: nekem akkor ment tönkre nagyon sok palántám, amikor kitűzdeltem tejfölöspoharakba, vagy már eredendően abban neveltem a magokat. Tavalyelőtt nem volt kedvem/időm ezzel szórakozni, és a palántákat egyenesen a nevelőládából ültettem ki a kertbe. Egy palánta sem lett beteg. Azóta csak a kertben szedem szét a palántákat, amit egyben emelek ki a nevelőedényből. Talán az lehet az oka, hogy a pikírozós méretű növénykék a legérzékenyebbek, és a tűzdeléssel járó bolygatás árt nekik. A kert földjében se dőltek a palánták, akkorra meg talán megerősödtek már.

    VálaszTörlés
  8. Hadd kötekedjek: ez vajon a gyárilag csávázott magoknál is alkalmazható? Sokszor megvettem a magot a vetőmagboltban, és a tasak kinyitásakor derült ki, hogy csávázott a mag, leggyakrabban TMTD-vel. Vajon ha gyógyfüves vízzel locsolunk magvetéskor, ezzel kiváltható a csávázott magok áztatása?

    VálaszTörlés
  9. Tesó, tegnap Dunaszentpálon voltunk házibuliban hajdani óvári gazdász szőlész-agrármérnök lánynál, aki kint dolgozik, és beszélgettünk az osztrák biodinamikus szőlészetről. Ott biodinamikus ganét gyártanak: a trágyát locsolják mindenféle gyógyfűoldatokkal - és főzetekkel a Hold állásának megfelelően (!), állítólag ez nagyban javítja a talajéletet. Ez nagyon szép, viszont a higiénikus osztrák szőlősgazda nem mártja ganéba szentséges kezét, ezért magyar vendégmunkásokkal (sokszor tanult agrármérnökökkel) fúratja-túratja a ganéját, az osztrák minimálbérért. A Hold állásának megfelelő ganélapátoláson szerintem minden ember röhög, akinek legalább egy cserepes virága van, de a gyógyfűfőzetes komposztkezelésben határozottan van valami.

    VálaszTörlés
  10. Ági, én NEM vennék csávázott magot, drága és mérgezett, de ha jobb híján muszáj lenne felhasználni, akkor már felesleges a fokhagymás előkezelés.

    A biodinamikus témában azért biztos, hogy van hókuszpókusz, de azért olvasd el ezt, érdekes.
    www.farmit.hu/rde/xbcr/farmit/.../biodinamikus_szolotermesztes.pdf

    VálaszTörlés
  11. Pontosabba itt a link:
    http://www.farmit.hu/rde/xbcr/farmit/images/biodinamikus_szolotermesztes.pdf


    Ahana, nekem csak a torma és a fokhagyma játszik, de a Herbáriának van macskagyökér-teája, tehát gyógynövényboltban kapható.

    VálaszTörlés
  12. Tudod, hogy vettem én is csávázottat... kértem a vetőmagboltban bizonyos magot, orrom elé nyomták a zacskót, kifizettem, kibontottam... és otthon láttam, hogy tiszta zöldek meg rózsaszínűek a magok. Biztos te is jártál így. Sajnos bizonyos magokból (pl. hibridkukorica ) nem is kapható más, mint csávázott. A dobozos borsómixek is gyakran csávzottak.

    VálaszTörlés
  13. Én is kánna lettem :) Nemsokára én is indítom a magvetés projektet. Mindenképpen ki fogom próbálni ezt az áztatós módszert.
    Ahama! Szerintem gyógyszertárban vagy bioboltokban biztosan lehet kapni macskagyökeret.

    VálaszTörlés
  14. Összességében ez a fokhagyma nincs olyan hatékony, mint a gombaölőszerek.

    VálaszTörlés