2009. október 10., szombat

Hidegfront után

A hét elején még tisztán nyárias volt az idő, mint augusztus végén. Rövidujjú pólóban fotózgattuk a szomszéd kiserdő és a temető fái között kibújó hatalmas, dekoratív teliholdat. Ez a kép Jani műve,

ez az alsó pedig az enyém. Majdnem összevesztünk a gépen, de most már kollektívan készül a blog.

El sem akartuk hinni, hogy közeledik a lehűlés, bár a hajdan törött jobb csuklóm a meteorológusokkal egy időben jelezte a változást. Csütörtökön utoljára lenyírtuk a (jó gazos) füvet, felhordtuk a telelőbe a kényesebb növényeket. Ez is a lehető legalkalmasabb időben történt, mert az érkező kiadós eső nem telítette vízzel a pozsgások cserepeit, kevésbé kell tartani a téli károsodástól. Mondjuk tavaly sem a gyökérrothadás volt a fő rossz, hanem a cserepek oldalán felvitt csigák. Jól bekajáltak a nem túl tüskés növényeimből. Ebből okulva nagyjából megtisztogattam a cserepeket, de simán lehet, hogy bekerült pár rejtőzködő nyálgépecske.
A muskátlik és a leanderek még kint maradnak. Mivel a terasz védettebb fekvésű, nem kell tartani a talaj menti fagyoktól. Ezekben a nyárias napokban óriásit nőttek, pedig már szeptember elején abbahagytam a tápoldatozást. Tele vannak bimbókkal, idén most a legszebbek, azt gondoltam, hadd maradjanak még egy kicsit lent a szemek örömére.
Andi tanácsára júliusban ládába ültettem hajnalkát, s bár pár hete már virágzik (mindenféle színben: rózsaszín, bíbor, liláskék, lila), most tudtam lefotózni először.
Nem tudom, nálatok is ilyen éles volt-e az időjárás megváltozása, de péntek délután kb. egy óra leforgása alatt úgy tíz fokot hűlt a levegő, akár órára pontosan meg lehetett volna határozni, hogy itt az ősz, most már tényleg. Ezt bizonyítja, hogy érik a kecskerágó, de nem akárhogy: betegek voltak a bokrok, látni a foltos levelekről, és alig-alig hoztak termést. Keresgélni kellett a képhez.
A bangitám most van a legszebb fázisban: piros ágak, pirosodó levelek, fehér bogyók.
A tamariszkusz mutatós sárgára vált, bemutatja, hogy ő MÉGSEM örökzöld.


Szombat reggelre áztatós eső jött, aminek örültünk, mert tegnap a virágágyásba kerültek a ligeti zsálya meg a vajszínű ördögszem kis palántái. Ültettem egy csomag botanikai kardvirágot is, ami elvileg télálló. Majd meglátjuk, mit tud. Azért is öröm az eső, mert a talaj annyira száraz volt, hogy a héten az egy adag leveszöldségért is meg kellett dolgozni az ásóval. Ezután már érdemes lesz elkezdeni a cserjék átültetését, a megnagyított zöldséges határának kitűzését, később pedig az őszi ásást.
Átültetésre vár az eper közt meghagyott gyújtoványfű. Megvárom, amíg elvirágzik.
Ez a vízcseppes levél pedig nem más, mint a kelkáposzta, vagyis pontosabban a leveles kel tulajdona.
Reggel az eső ellenére -kapcsolaterősítő program - bementünk a mosoni piacra. Ha szombaton jártok a környékünkön, ne hagyjátok ki, hatalmas piac van. Mézet vettünk, évelőket is akartam, de az eső miatt hamar hazament a nénim. Viszont Sopronból meg az Őrségből jöttek gyűjtögetős árusok, hoztak csipkebogyót meg sokféle erdei gombát. Húsz dekát megkockáztattam egy kis leveshez. Megyek is főzni.

Végül egy rejtvény: Ki találja ki, mi ez az agyra erősen hasonlító képlet?


16 megjegyzés:

  1. Hú de gyönyörű a két kép a teliholdról! Nekem még sosem sikerült jó képet csinálni róla, ezek szerint vagy a gép szuper, vagy a fotós. Az utóbbira tippelek! :-)

    Gyönyörű a hajnalka is. Kisnánán szereztem én is rózsaszín hajnimagot, remélem, jövőre kikel.

    A rejtvénnyel később, mert most nincs időm, már elkezdtem olvasni a spájzszemlét, amikor bejött ez a bejegyzésed valahogy, és a spázos fejezet különösen érdekel!

    VálaszTörlés
  2. Andi, köszi a hajnalkás tippet, nagyon szép és sok örömöm van benne. Nagy kedvenc lett!

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szívesen! Nekem sajnos idén nem lett szép a megszokott helyén, úgyhogy jövőre kicserélem a földet az erkélyláda azon a részén. Amúgy ahol máshol kibújt, ott nekem is szép lett.

    Rejtvény: gesztenye?

    VálaszTörlés
  4. Az az agy olyan, mint egy szelídgesztenye belseje.

    VálaszTörlés
  5. És az időjárás: itt még meleg volt pénteken is, ma is gyönyörű, napos, langyos, kellemes őszi idő van. Tegnap (péntek) éjszaka is elég meleg volt, nyitva tudtam tartani az erkélyajtót.

    VálaszTörlés
  6. Tizenkét fok, dörög, villámlik, szakad az eső. Előbb ment haza a kolléganőm, aki két kilométerre lakik, reggel bejött kiskabátban: akkor még nyoma nem volt a zivatarnak! "Bőrnél tovább nem ázok!" rikkantással tekert el az imént! Itt már megy a fűtés. Előbb néztem a köpönyeg.hu-n: csütörtökre hózáporokat ígérnek Nyugat-Magyarországra. Tegnapelőtt huszonnyolc fok este hétkor, egy hérte rá meg hó?!

    VálaszTörlés
  7. Olyan rossz, itt folyik mögöttünk a Lajta, mindig belecsapkod a ménkű, én meg iszonyúan félek a villámcsapástól.

    VálaszTörlés
  8. Ez a gyújtoványfű nagyon bejött nekem, olyan szép az erkélyen,és nagyon hosszú ideig virágzik. Szedtem a lehullott szirmaiból, biztos ott van valahol a magja is, jövőre megpróbálom elvetni a kertbe.

    Vajszínű ördögszem magot is gyűjtöttem.

    VálaszTörlés
  9. Nálunk még mindig meleg van, huszonhárom fok, eső sehol.

    VálaszTörlés
  10. Ügyesek a rejtvényfejtők!
    A megoldás: túlzottan bevágott gesztenye.

    VálaszTörlés
  11. Ez igy nem ér, csak 4 órája tetted fel és máris elárulod a megfejtést.
    Amugy én is szelidgesztenyére tippeltem volna.
    Az időjárás? 12 C' reggel,napközben 15 C' borult idő, de eső nincs.

    VálaszTörlés
  12. Nálunk mindeddig egy csepp eső sem esett.... Hiába locsolok, minden kiszáradt és ocsmány a kertben. Hédi!Szép nagyon a pozsgás ládád! Most kaptam én is olyan növénykét ami neked ott hátul magasodik. :-)

    VálaszTörlés
  13. Oké L, legközelebb 3 napot hagyok a megfejtésre.
    Pepi, szerdán még nálunk is locsolni kellett. Azt a növényt fás kövirózsa néven vettem vagy kaptam.

    VálaszTörlés
  14. Csodásak a teliholdas képek :-))Gratulálok!!Szerintem egy ilyen jó képhez kell a jó gép is!!!
    Nálunk tegnap este óta esik az eső :(( utálom a telet!! Már alig várom,hogy tavaszodjon!!
    Hajnalkát én is szeretem :-))

    VálaszTörlés
  15. Végre süt a nap, királyság! Tesó, miért nem aluszol még?

    VálaszTörlés
  16. Hát a gépünk nem annyira hűde, egy kifutó Fujifilm Finepix S1000, tavasszal, a blog indítása előtt vettük, mikor egyszer óccsó volt, szerintem rengeteg ember vett ilyet.

    VálaszTörlés