2009. augusztus 9., vasárnap

Augusztus második vasárnapját....

... megelőző héten megint többet ténykedtünk a kertben.
Először is lélekben erős elszánással előtoltam a nemrég vásárolt fűnyírót, ami - önjáró ide vagy oda - dög nehéz. A fű is nagy volt - régen nyírtunk - , ezért két órát kínlódtam a nyírással. Nem vagyok egy terminátor alkat, tartállyal nem bírom tolni a hepehupás terepen a nyírót, így azt mellőztem (enélkül is folyton lefulladt a motor, a fű nagy bucikban feltekeredett a nyírókésre). Ennek következménye lett: másnap előszedhettem a gereblyét, összeszedni a száraz füvet. A nagy tömegű fűnyesedéket mulcsként beteregettem a másodvetett bab ágyásába.
Ez a másodvetésű bab meglepetést okozott. Egyforma fajtát vetettünk, amiket egyszerre vettem meg egy vetőmagboltban. A hat sorból egy ki se kelt, egy sor meg elkezdett futni! Nem az volt a zacskóban, amit ráírtak. De ha futni, akar, hát fusson: hely van! Összetákoltunk egy "futtatót" madzagból és karóból, azon növekedhet.
A paprikákat és a karfiolpalántákat nyomelemes tápoldatos vízzel újfent megöntöztük. Vetettünk még télre leveleskelt, salátát, és kísérletképpen franciaretket. Még sose próbáltam. Nyunyi lelkesen segédkezett, hozta a kis kerti szerszámait, gereblyézett, gyomlált.
A túlélő paradicsomok egy része most fordult termőre, ezeket felkaróztam. Közben - jártunkban - keltünkben - mindig kihúztunk egy-egy nagy gazpamacsot.
A fővetésként termett zöld hüvelyű vajbabnak vége lett, tarra szedtük, aztán kinyűttük a földből, ennek a helye üresen áll, már nem kerül ide semmi. Augusztusra megszaporodnak az ilyen üres parcellák. És ezek hozzák a fő feladatokat: legalább a nagyja gyomokat ki kell húzni belőlük, hohy ne fessen úgy a kert, mint egy parlagfűtelep.
A paradicsomok a permetezés után már bőven teremnek, azt hiszem, idén be is főzünk. Az aszalást azonban még egy fokkal hátratoltam, mert kitaláltam, hogy ketchupöt is gyártok Andi leírása alapján a befőzésen túl. A maradék aszalódhat majd.
A jövő héten a fő feladat a gyomtalanítás, úgy a vetett, mint a vetetlen részeken. Időszerű még a sziklakert nagytakarítása is. Meg hát a betakarítás, befőzés: esedékes az ecetes paprika elrakása.
Az elmúlt napokban készítettünk majonézes krumplit és hagyományos krumplisalátát, zöldséges-sonkás pizzát, cukkinifőzeléket, főtt kukoricát, zöldséges kifejtőbablevest a kerti veteményekből. Előkészítettünk fagyasztásra brokkolit és csemegekukoricát. Anyuci csinált uborkabefőttet is - a szomszéd néni adta az uborkát, aki túltermelési válságba esett. Ezen nem bírok napirendre térni. Öt hétméteres sor uborkánk volt, a szomszéd néninek egy, a miénktől 3 méterre. A miénk teljesen lerohadt, ő meg túltermel?! Vajon hogy csinálja? Meg kell tudnom!

Végül egy érdekesség: ez egy felmagzott lollo rosso, ilyen érdekes, mókás virágja van!

15 megjegyzés:

  1. A salátapalántákat hány centis korukban lehet átpalántázni? Rengeteg kelt. Az eper ostorindáin lévő kis növények átültetéséhez, meg az erdei szamóca tőosztásához is kérek tanácsot.

    VálaszTörlés
  2. Tízcentis salipalikat szoktam átültetni. Az eperültetést nézd ki a szakkönyveidből, nálam önelterjedő az eper, évente egyszer szoktam a sorait rendezni, úgy, hogy a legyökeresedett ostorindákat felásom, és szabályos formába ültetem az ágyásban. Asziszem jó, ha az ostorindákat kicsit betemeted földdel az új eperhajtás környékén, mert jobban legyökeredzik. A tőosztáshoz pedig az alábbi jótanácsot adom: aggyá ám nekem is a tövekbű, mert megkeserülöd!

    VálaszTörlés
  3. Most már te is írhatnál valamit, Hédi. Vagy alkotói válságban szenvedsz?

    VálaszTörlés
  4. Két témám van, az évelők másodvirágzása és az egynyárimagvak, gyűjtöm az anyagot.

    VálaszTörlés
  5. Atyavilág, ez kemény! Félek, ha ráérek! Tudod mit, inkább tekintsük cserealapnak. Mit tudsz felajánlani?

    VálaszTörlés
  6. Látod, hogy az egész országban 30° van, nálunk meg eső? Reggel óta megállás nélkül esik.

    VálaszTörlés
  7. Érdekes kertes lap Mátyás Cipriántól:
    http://www.matyasciprian.hu/

    VálaszTörlés
  8. Nyisd ki a gülü szemeidet, kánya, már belinkeltem a paradicsomnál. Reggel gyere peremizslesre velem!

    VálaszTörlés
  9. Ja, csókot ajánlok cserébe, vagy müncheni sörretket októberben. Válassz!

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm a menüleírást és a belinkelést is!

    Én is szeretnék uborkatúltermelő szomszéd nénit!

    Fóton én is úgy jártam, de én mindennel, hogy nálam kornyadozott, a szomszédban pedig óriásira nőtt minden... nagyon mérges voltam. Azt hiszem, még most is nagyon mérges vagyok! :-)

    VálaszTörlés
  11. Ha már én nem vagyok egy főzőtökély, tapasztaltakra kell hivatkoznom! :-) Szomszéd néni hiába uborkatúltermel, szegénynek tönkrement a paradicsomja, azt mi adtunk neki. Meg a kutyájuk - miért is ne - felásta a veteményesn túl a sziklakertet is, mitsem törődve a méretes tömbökkel.

    VálaszTörlés
  12. Mi van, kamaszodik a Frédike?

    VálaszTörlés
  13. Értem. Mégsem kérek szomszéd nénit.

    VálaszTörlés
  14. Pedig a szája sem kicsi, meg a ktyutyus sem, dán dogot tart...

    VálaszTörlés
  15. Még győzködj egy kicsit! :-))) Van még valami jó tulajdonsága?

    VálaszTörlés